onderwegnaarmorgen - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van theo robbemond - WaarBenJij.nu onderwegnaarmorgen - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van theo robbemond - WaarBenJij.nu

Door: camino

Blijf op de hoogte en volg theo robbemond

21 September 2015 | Spanje, Villafranca del Bierzo

21 september 93e etappe

Molinaseca - Villafranca del Bierzo
32,1 km totaal 2252,6
stappen 45857 totaal 2759881

Nog even over gister. In de afdaling kwam in een oudere vrouw tegen met een soort winkelkarrtje achter zich aanslepend over de rotsen en grote stenen. Zelf liep ze op wat afgedankte sloffen. Achteraf hoorde ik dat ze 78 jaar was en voor het eerst een gedeelte van de camino liep.
In het eerste dorpje Campo kwam ik Bacchus (onze kat) tegen. Hij leek er sprekend op en leek wel of hij meeliep.
Ponferrada is een indrukwekkende stad met een uit de 13 eeuw overgebleven kasteel. Uit de Romeinse tijd lagen hier degrootste goudmijnen.
De stad is genoemd naar de brug over de Sil, de pons ferrata (de ijzeren brug): toen bisschop Osmundo van Astorga in de 11e eeuw opdracht gaf tot de bouw van bruggen ten behoeve van de pelgrims werd deze brug ( de oudste) met ijzer versterkt.
zit nu in een albergue wat vroeger een ziekenhuis was voor zieke pelgrims.

• 21 September 2015 - 17:36

Gene:

Dat was een lange dag! Is Jesus nog steeds de hospitalero daar? (Doe hem dan de groeten, van de amerikaanse pelgrim die zijn shirt in Ponferrada vergeten had, wat hij toen samen met ons is gaan ophalen, met een fantastische tour langs de oude goudmijnen!)

• 21 September 2015 - 18:51

Chiel En Lienke:

Wat maak je toch weer veel mee theo!! Heel veel succes en plezier van ons bij het maken van de laatste tochten! Liefs chiel en Lienke

• 22 September 2015 - 10:11

Willem En Joke:

Hé Theo,

Ben zelf net terug van vakantie, en nu weer helemaal bij met jouw logboek. Wat een verhalen man. Als je er een paar achter elkaar leest zie je dat vreugde en verdriet soms heel dicht bij elkaar zijn. Loiop ze.

Groet,
    Willem

• 22 September 2015 - 12:48

Jan Otten:

Een kat, een oude mevrouw sleurend aan een karretje, een eeuwenoude ijzeren brug. Een echt stripverhaal dat Theo schildert
    Mooie tocht nog verder Theo !
    Jan