onderwegnaarmorgen - Reisverslag uit San Martín del Camino, Spanje van theo robbemond - WaarBenJij.nu onderwegnaarmorgen - Reisverslag uit San Martín del Camino, Spanje van theo robbemond - WaarBenJij.nu

Door: camino

Blijf op de hoogte en volg theo robbemond

17 September 2015 | Spanje, San Martín del Camino

17 september 89e etappe
Leon - San Martin del Camino

26 km totaal 2150,4
stappen 37142 totaal 2613882

De ondergrondse woningen zoals we die zagen in Reliegos worden inderdaad bewoond.
Leon is met een paar kleine plaatsjes bij elkaar een behoorlijke grote stad. Na ruim 2 uur waren we pas buiten de huizen.
we kwamen nu door de Paramo.
Dit is een drge hoogvlakte die een kenmerkende vegetatie heeft van lage struiken, zoals citrusroosjes, lavendel en brem; in mei en juni bloeien er grote aantallen orchideeen en de donseiken blijven er laag door de harde wind. Daartuszen liggen wat akkers en wijngaarden.
In Trobajo del Camino zagen even buiten het dorp een 30-tal van die ondergrondse huisjes. Ze zijn begroeid met gras. Daar bovenuit steekt dan de schoorsteen. Net van die Hobbitstulpjes. Je hoopt eigenlijk dat er elk moment Frodo of Gandalf naar buiten komt lopen.
Maar nee, er kwam alleen een gewone man uit die waarschijnlijk naar zijn werk moest. Jammer!!!!!!
Het grootste deel van de route liepen we langs de snelweg, dus eigenlijk eenbeetje saai. Neem daarbij de aangename temperatuur van 8 tot 10 graden, dan kan je je misschien voorstellen hoe deze dag voor ons was.
Verder zien we de bergen weer voor ons opdoemen. Dus over een paar dagen weten we wat ons te wachten staat.